måndag 19 april 2010

Mattias Klum hälsar!

Foto taget av Samuel Svensäter.

Jag kom till Borneo första gången 1988, jag var 20 år gammal och blev oerhört berörd av den sällsynt rika regnskogen. Sedan dess har jag gjort ett antal expeditioner till denna världens tredje största ö. Senaste resan handlade om att försöka beskriva blåsrörsjägarnas liv och deras kamp för överlevnad i en värld som snabbt förändras p.g.a. avverkning, dammbyggen och växande palmoljeindusti. På bilden, som togs under den senaste resan, kan ni se min vän Tebaran och mig. Borneo har en mycket speciell plats i mitt hjärta och jag arbetar tillsammans med mitt team hårt för att visa upp allt det vackra och speciella som finns där för att öka förståelsen för ett hållbart nyttjande av Borneos resurser. Nu har jag kommit till Sverige igen och ser fram emot att komma till Vetenskapsfestivalens invigning på tisdag den 20 april. Ses där!

5 kommentarer:

  1. Kommer Mattias bilder att visas också?

    SvaraRadera
  2. Jajemänsan! Mattias Klums fotoutställning The Testament of Teberan visas i Nordstan Göteborg den 20-25 april. Du är hjärtligt välkommen att komma förbi och ta en titt! -Hälsar Praktikant Jennie.

    SvaraRadera
  3. Blev djupt berörd av bilder och text i Klums utställning. Bra jobbat Mattias, hade världen bestått av fler som dig hade det sett lovande ut. Nu är man orolig, men hoppas att "skutan" går att vända och att vi kan rädda den otroliga mångfald som regnskogen är.

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du redan hunnit förbi utställningen Grodan Boll! Och ännu trevligare att den berör. //Med önskan om en fortsatt inspirerande festival -Praktikant Jennie.

    SvaraRadera
  5. Vill bara Upplysa ev Bio Dieselanvändare om att
    Biodieseln innehåller Palm Olja Som Väldigt ofta Kommer från Borneos Palm plandager som står på Platser det förut har stått Regnskog

    Som Blandannat är Boende platser För Bla Orangutanger. som kommer att utrotas i vilt tilstånd om inte Skövlingen Stoppas.

    SvaraRadera